08 May 2016

ΚΕΡΔΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

Σε διάστημα μίας εβδομάδος, παρακολούθησα πάνω από δύο τηλεοπτικές εκπομπές σχετικά με τα κέρδη εμπορικών επιχειρήσεων. Τα σχόλια ήταν αρνητικά από πλευράς τών δημοσιογράφων και φάνηκε ότι οι άνθρωποι δεν γνώριζαν από εμπόριο.
Πρέπει να επισημάνω κάποια πράγματα, χωρίς να θέλω να φανώ υπερασπιστής τού σιναφιού μου, τών εμπόρων.
Όταν κάποιος αγοράζει το Α προϊόν 100 και το πουλάει 200, δεν λέμε ότι έχει κέρδος 100%, αλλά ότι αυτό είναι το μικτό κέρδος από την αγοραπωλησία τού συγκεκριμένου προϊόντος. Πρέπει να αφαιρεθούν τα έξοδα τής επιχείρησης και αυτό που θα μείνει είναι το κέρδος προ φόρων. Αναλόγως με τα λειτουργικά έξοδα τής επιχείρησης, καθορίζεται και το ύψος τού κέρδους που μένει στο τέλος.
Όταν ένας έμπορος αγοράζει για το κατάστημά του εκατό προϊόντα, δεν θα πουλήσει το σύνολο αυτών τών προϊόντων με το ίδιο κέρδος. Μερικά θα τού αφήσουν υψηλό κέρδος, άλλα χαμηλό και μερικά θα πουληθούν στο κόστος ή ακόμη και κάτω από την τιμή αγοράς.
Αυτές είναι βασικές πληροφορίες σχετικά με την λειτουργία τού εμπορίου, που όμως διαισθάνομαι ότι ορισμένοι δημοσιογράφοι τηλεοπτικών εκπομπών δεν τις γνωρίζουν ή προσποιούνται κάτι τέτοιο.
Θα ήθελα επίσης να επισημάνω ότι οι ατομικές επιχειρήσεις, εμπορικές και παραγωγικές, δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα και έχουν σαν σκοπό τους να βγάλουν κέρδη, βάσει τών οποίων και φορολογούνται.
Παρακολουθώ εκπομπές που κατηγορούν εμπορικές επιχειρήσεις για υπερβολικά κέρδη, όμως κανείς τους δεν λέει ότι αυτές οι επιχειρήσεις είναι που πληρώνουν τούς παχουλούς μισθούς τών δημοσιογράφων τής μικρής οθόνης και κανείς δεν σχολιάζει αρνητικά αυτούς τούς παχουλούς μισθούς αλλά και τα υπερβολικά ποσά που κερδίζουν κάποιοι καλλιτέχνες, σε μια Ελλάδα όπου ο οικοδόμος δεν βγάζει πάνω από τριάντα με σαράντα ευρώ μεροκάματο και ο απλός ιδιωτικός υπάλληλος πάνω από είκοσι με εικοσιπέντε ευρώ.
Σε μία καπιταλιστική οικονομία, η διαφήμιση μίας επιχείρησης είναι ένα από τα βασικά έξοδα. Οι μεγάλες επιχειρήσεις βασίζονται πολύ στην τηλεοπτική διαφήμιση, η οποία θα ήταν φθηνότερη εάν οι τηλεοπτικοί αστέρες, δημοσιογράφοι και παρουσιαστές, δεν πληρωνόντουσαν υπέρογκα ποσά. Συνεπώς και οι επιχειρήσεις θα μείωναν τα ποσοστά κέρδους, προς όφελος τού καταναλωτή.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι οι ακριβοπληρωμένοι καλλιτέχνες, τηλεοπτικοί δημοσιογράφοι και παρουσιαστές δεν έχουν σταθερή δουλειά και γι’ αυτό εισπράττουν υπέρογκα ποσά. Και ποιος μάς διαβεβαιώνει ότι οι ιδιωτικές εμπορικές επιχειρήσεις έχουν σταθερό εισόδημα και βέβαιο μέλλον; Σήμερα μπορεί να υπάρχει και να έχει κέρδη και αύριο να κλείσει. Ό,τι ισχύει για τούς ακριβοπληρωμένους τηλεοπτικούς αστέρες, ισχύει και για τούς εμπόρους, μικρούς και μεγάλους.
Για το τέλος, θα ήθελα να επισημάνω ότι η οικονομία μας μπορεί να επιβιώσει χωρίς τηλεόραση, όμως χωρίς το εμπόριο καμία σύγχρονη καπιταλιστική οικονομία δεν μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει.

No comments: